یادداشت مدیر به مناسبت نامگذاری سال ۹۶ به عنوان اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض تبریک سال جدید شمسی برای ملت بزرگ ایران که مزین به نام کوثر امامت و ولایت ، دخت نبی مکرم اسلام (ص) گردیده است و آرزوی توفیق و بهروز برای یکایک مردم ایران، نامگذاری سال ۱۳۹۶ بنام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال از سوی مقام عظمای ولایت، رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ایی در پیام نوروزی شان تاکید بر این نکته است که مسئله اقتصا د از اولویت مسائل کشور قرار داشته و باید رتبه اول توجه مسئولین را به خود اختصاص دهد چون تنومند شدن درخت انقلاب اسلامی و شکوفایی بین المللی آن، به قدرت اقتصاد داخلی و بین المللی آن بستگی دارد و بدون داشتن یک اقتصاد قوی و تنومند که قابلیت عرضه و رقابت بین المللی داشته باشد نمی تواند در مرحله ا ول روی پای خود بایستد و در مرحله بعد با قدر ت های اقتصادی جهان قدرت رقابت داشته باشد و در مرحله سوم کار آمدی قوانین اسلام و مدیریت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان بدهد. همچنین نمی توان بدون قدرت اقتصادی و رقابت پذیری جهانی، قدرت اسلام را فزونی بخشیده و زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) بود. از همین روی مسئله اقتصاد هم از بعد داخلی و جهانی و هم به لحاظ مدیریت دینی از اهمیت بسیار فوق العاده ایی بر خوردار است .

این نامگذاری بدین معناست که تولید رکن اول و اشتغال رکن دوم اقتصاد مقاومتی است و نیز رکن دوم منوط به تحقق رکن اول یعنی تولیدست یعنی تولید نقش اساسی و محوری در تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز در ایجاد اشتغال مولد دارد.

تحقق تولید در جامعه نیازمند به فراهم شدن شرایطی و از بین بردن موانعی است که به ترتیب عبارتند از :

  • سرمایه گذاری

سرمایه گذاری اولین و مهمترین شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است بویژه هنگامی که سرمایه های داخلی به سمت سرمایه گذاری های زیر بنایی اقتصاد، سوق پیدا کند و از واسطه گری، دلالی و شغل های کاذب و صرفا خدماتی اجتناب نماید. در این صورت نقدینگی جامعه هدفمند و جهت دار به پیش می رود .

گرچه در سرمایه گذاری در اقتصاد در برخی مواقع ممکن است به جلب سرمایه گذاران خارجی و کشور های دیگر محتاج باشیم ولی در اقتصاد مقاومتی اصل بر آن است که متکی بر سرمایه های داخلی باشد .

در این هنگام، بخش خصوصی می بایست سرمایه های مالی و اعتباری خود را به سمت سرمایه گذاری های زیر بنایی و مولد هدایت کند تا بتوانیم خود اتکایی درون زا و روش گرا بوجود بیاوریم .

  • ایجاد امنیت

امنیت بویژه امنیت از نوع روانی برای سرمایه گذاران اعم از داخلی یا خارجی بسیار مهم است. بدون پدید آمدن شرایط امن، هیچ سرمایه گذاری، سرمایه اش را در محیط غیر ایمن هدایت نمی کند . و این موضوع نقش اساسی و محوری در اقتصاد مقاومتی دارد. و بر مسئولین و متولیان امنیت لازم و ضروری است که فضای امن و سالم در فضای اقتصادی جامعه بوجود بیاورند.

  • ثبات قوانین

یکی از مشکلاتی که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند عبارت از :

الف _ انباشت قوانین

ب_ تغییرات زود هنگام قوانین

این دو موضوع فعالان اقتصادی را نگران کرده و موجب کندی در فرایند سرمایه گذاری و ….. خواهد شد. از این روی، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم آن بویژه کمیسیون اقتصادی مجلس وظیفه دارند که زمینه های لازم تحقق اقتصاد مقاومتی و موانع موجود را از حیث قانون گذاری بررسی و نسبت به انباشت قوانین از سالیان گذشته تصمیمات انقلابی و شجاعانه اخذ نمایند تا بتوانند ضمن ایجاد امنیت روانی، فرآیند سرمایه گذاری را در اقتصاد مقاومتی و مولد فراهم نمایند.

  • توسعه و تعمیق فرهنگ کار و تلاش

ازدیگر زمینه های تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه و تعمیق فرهنگ کار و تلاش و کوشش در جامعه مخصوصا نسل نوجوان و جوان جامعه _ که از قدرت نیروی کار و خلاقیت و ایده پردازی برخوردارند- است .

دین مبین اسلام ، جامعه را به کار و تلاش دعوت می نماید با کاهلی، تنبلی، تن پروری و بیکاری بشدت مخالف است و آنرا ننگ و عار میداند به گونه ایی که کسی را که در راه معیشت خانواده تلاش و کوشش نماید و در آن راه بمیرد ارزش شهید و شهادت در راه خدا را برای او قائل است.

از همین روی، باید تلاش زیادی برای اصلاح فرهنگ کار، نحوه کار کردن، میزان کار و ….. انجام پذیرد تا جامعه با کار کردن و تلاش کردن زیاد انس بگیرد و در فرهنگ جامعه بیکاری مساوی با تنبلی و تن پروری تلقی و ننگ و عار شمرده شود.

  • تولیدکالای با کیفیت

از دیگر عومل موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید کالای با کیفیت و قابل رقابت با کالای خارجی است. این عامل می تواند مصرف کنندگی داخلی را به مصرف کالای داخلی سوق دهد و میل به مصرف کالای ایرانی افزایش یابد.

امروز مسئولین باید توجه داشته باشند که کالا های خارجی نزد افکار عمومی جامعه ما به دلیل کیفیت از اطمینان بالایی برخوردار است و از سویی هنوز از سوی تولید کنند داخلی این اطمینان و اعتماد بوجود نیا مده و به همین جهت مردم میل به خرید و استفاده از کالای خارجی را دارند و به همین دلیل روند قاچاق کالا در جامعه و خرید آن رونق خاصی گرفته است. قاچاقچی نیز به همین دلیل ریسک بالای کالای قاچاق را می پذیرد و از مبادی ورودی و گمرکات و …. کالای قاچاق را وارد کشور می کند و حتی کالای تقلبی و بنجل را بجای کالای اصلی به مردم بفروشند .

از همین روی لازم است تولید کنند داخلی، به موضوع مشتری و محور بودن او و ذائقه ش توجه داشته و آن را مورد مطالعه و بررسی قرا دهد همچنین با گسترش خدمات پس از فروش و مرجوع کردن کالای معیوب اعتماد و اطمینان را به شرکت خود جلب کرده و مصرف کالای ایرانی را بالا ببرد. بدین صورت است که برند ها و برند سازی در اقتصاد کشور شکل می گیرد ومردم ثابت می کنند که هرگاه کالای داخلی از برند معتبر یعنی از کیفیت خوبی باشد آنرا بر کالای خارجی ترجیح می دهند.

اگر شرایطی که بیان شد و سایر شرایطی که در این مقال ذکر نشده فراهم گردد زمینه اشتغال و رفع بیکاری در جامعه بویژه برای تحصیل کرده ها فراهم می شود . البته این نکته را نباید فراموش کرد که مراکز آموزشی و بویژه مراکز دانشگاهی، نقش بسزایی در پرورش و تربیت نیروهایی دارند که دنبال کسب و کار بروند یعنی رشته های تحصیلی بگونه ایی باشد که فارغ التحصیل دانشگاه ماه ها منتظر شغل دولتی و یا شغل آماده نباشد بلکه با دانش و آموخته های علمی خود بتواند اقدام به ایجاد شغل هم برای خود و هم برای دیگران نماید.

به همین دلیل در اقتصاد مقاومتی همه اقشار و همه مرکز دولتی، دانشگاهی، آموزشی و شرکت های دانش بنیان و به عبارتی همه مردم نقش دارند. خواستن توانستن است. اگر همه بخواهیم و عزم ملی بر ایستادن روی پای خود و تکیه بر داشته های خود داشته باشیم اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند و در این فعل خواستن تفاوتی بین مردم و مسئولین وجو د ندارد و فقط تفاوت در حوزه های کاری و میزان مسئولیت هاست . انشا الله همگی عزم خود را جزم کرده باشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی: