چهارشنبه - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
صفحه اصلی >> مقالات >> یاداشت مدیر >> پایان یک انتظار

پایان یک انتظار

غدیر خم فقط یک رویداد تاریخی نیست که صرفا آنرا از نظر وقوع و یا چگونگی وقوع آن مورد بررسی قرار داد. غدیر یک حقیقت جاودانه و هسته اصلی اسلام و بلکه هسته اصلی شرایع آسمانی است. غدیر رمز ماندگاری دیانت در تاریخ حیات بشری است . چرا غدیر اینقدر مهم و با اهمیت است ؟ اگر واقعه غدیر در آخرین حج پیامبر (ص ) رخ نمی کرد در حیات بشر جه اتفاقی پدیدار می گشت؟

همانطور که اشاره کردم ، نمی خواهم این مسئله از جنبه تاریخی مورد بررسی قرار دهم بلکه می خواهم از منظر و رویکرد عقلانی به این مسئله توجه نمایم.و به بیان دیگر ، اگر واقعه غدیر خم حادث نمی شد بشر با چه پدیدهایی مواجه می گشت ؟

همگی می دانیم که بعثت انبیاء و ارسال رسولان از جانب خداوند عالم ، یک ضرورت عقلی برای همه موحدین و یگانه پرستان است . و بعثت انبیاء و رسولان را همه ئ عقلای عالم ، تحسین می کنند .و فواید بعثت را درموارد ذیل می دانند(۱)

– یاری و تایید عقل در احکام و مسایلی که عقل ( بطور استقلالی ) بر آن دلالت می کند.

– استفاده احکام و مسایلی که عقل ( بطور مستقل ) بر آن دلالت نداردوبشر در آموختن آنها ، به تعلیم پیامبران نیازمند است .

– فهمیدن این که جه کار هایی خوب و یا بد و نیز چه کار هایی برای انسان سودمند و یا زیانبار است.

حفاظت از نوع انسان با وضع فوانین و سنن اجتماعی که پیامبران وضع و تشریع می نمایند.

– به فعلیت در آوردن استعدادهای بشر و شکوفا کردن استعدادهای بالقوه و نیز به تعالی و کمال رسانیدن انسان.

– آموختن صنعت ، سیاست ، تدبیر جامعه و اخلاق فردی و اجتماعی .

– اخبار از پاداش برای کار های خوب و کیفر برای کار های زشت و ناپسند در سرای آخرت.

پس در ضرورت و حسن بعثت انبیا ء الهی شک و تردید وجود ندارد ولکن این سئوال در ذهن بشر مطرح می شود که بعثت و نبوت انبیاء تا کی استمرار دارد ؟ در اینجا و برای پاسخ به این پرسش دو فرضیه قابل طرح و متصور است :

فرضیه اول  :

مسیر بعثت انبیاء و رسو لان الهی تا پایان یافتن حیات جامعه بشری استمرار داشته باشد. یعنی اینکه بعثت و نبوت انبیابرای همیشه و تا زمانی که این نظام کهکشانی و کره خاکی وجود دارد استمرار داشته باشد.

نقد و بررسی این فرضیه :

در این فرضیه چند اشکال و ایراد متصور است :

-بعثت انبیاء و رسولان به مقصد و مقصود نایل نمی شود.

-استمرار بعثت رسولان و انبیا ء الهی منتهی به تسلسل فلسفی می شود

– معلوم نمی شود از بین شرایع آسمانی، کدامیک شریعت کاملتری است و یا از حقانیت بیشتری برخوردار است .

– نبوت خاتمه نمی یابد و یا معنایی برای ختم نبوت حاصل نمی شود .

در صورت پذیرش این فرضیه به این نتیجه خواهیم رسید که همه ِ ادیان بر حق بوده و از حقانیت مساوی برخوردار هستند. ودر نتیجه پلورالیسم دینی و در پی آن لیبرالیزم شکل می گیرد.

فرضیه دوم :

برای رهایی از این اشکالات و یا اشکال های دیگر به فرضیه ئ دوم می رسیم و آن عبارت از این است که :

بعتت پیامبران در یک دوره از زمان و قبل از اینکه نظام آفرینش به انتهای خود برسد خاتمه پیدا کند. در این صورت اشکالات قبلی برطرف شده و لکن یک سئوال جدید بوجود می آید و آن سئوال عبارت از :

بعد از آنکه آخرین نبی و فرستاده خدا برای هدایت انسانها   مبعوث گردید و دوران نبوت اونیز به پایان رسید آیا نظام خلقت نیز به انتهاء می رسد یا خیر ؟

در جواب از این سئوال دو احتمال فرض می شود .

فرض اول – بعداز پایان یافتن بعثت انبیاء ، نظام آفرینش نیز با انتهای خود برسد.

همانطور که همگان می دانند این فرض باطل است . زیرا ما بروقوع خلاف این فرض دلیل داریم و آن عبارت از فرض دوم است.

فرض دوم – بعد از خاتمه یافتن بعثت انبیاء و رسولان الهی ، نظام آفرینش به انتهای خود نمی رسد و حیات نظام آفرینش همانند گذشته استمرار داشته و خداوند تبارک و تعالی برای اینکه نظام هدایت و رهبری انسا نها دچار اخلال و اختلال نگردد امامت را برای استمرا ر راه انبیا ء جعل ( انی جاعلک للناس اماما ) کرده است.

طبعا این جعل و نصب الهی ، به حسب ضرورت عقلی ، می بایست به دست آخرین نبی خدا که عنوان پیامبر خاتم را دارد تحقق پیدا کند . و از همین روی خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام می فرماید:

الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا(۲)

ترجمه : امروز کافران از آیین شما نامید شده ند ، بنا برایناز آنهانترسیدو از من بترسید امروز دین شما را کامل کردمو نعمت خود را بر شما تمام کردم.

همه مفسرین شیعه و اکثر مفسرین اهل سنت شان نزول ای آیه شریفه در واقعه غدیر خم و اعلام امامت حضرت علی (علیه السلام) می دانند.

بنابراین آنچه را که حضرت محمد (ٍص)به عنوان آخرین پیامبر خدادر حجه الوداع و در ۱۸ ذیحجه انجام داد و حضرت علی (ع ) را به عنوان امام و جانشین بعد از خودش معرفی کرد یک ماموریت الهی و برای تکمیل راه انبیاء عظام (ع) و نجات حیات بشری از سردرگمی بود.

علاوه براین واقعه غدیر خم ، تنها راه اکمال دین و شریعت کامل وحیانی و به پایان رساندن یک انتظار بزرگ بود.

 

۱-   دکتر علی شیروانی ، ترجمه و شرح کشف المراد ج ۲ ، ص ۹

۲-   قرآن کریم سوره مائده آیه۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی: