شنبه - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
صفحه اصلی >> مقالات >> یاداشت مدیر >> یاد و نام حسین (ع) بر تارک زمانها

یاد و نام حسین (ع) بر تارک زمانها

در عظمت حادثه عاشورا احادیث فراوانی از اهل البیت عصمت و طهارت علیهم السلام وارد شده است که اکثرا بعد از حادثه در سال ۶۳ قمری می باشد ولی احادیثی که از پیامبر گرامی اسلام در رابطه با این واقعه در کتابهای روایی ثبت و ضبط گردیده قبل از زمان حادثه کربلا بوده است . یکی از احادیث معروف این حدیث شریف می باشد :

ان لقتل الحسین (ع) حراره فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا(۱)

ترجمه :همانا در کشته شدن حسین بن علی (ع)آنچنان شور و حراتی در قلب مومنین ایجاد می شود که هیچگاه به سردی نخواهد گرایید.

در این روایت واژه قتل بکار رفته است . معنای مصدری قتل در لغت عرب به معنای کشتن است. از سیاق این حدیث آشکار می شود که این کشتن ، یک کشتن معمولی نیست بلکه کشته شدنی است که در آن نهایت قساوت قلب و ظلم و جنایت است و به عبارت دیگرمظلوم کشته شده است.

و قرآن کریم نیز در آیه شریفه ۳۳ سوره اسراء به کشتن مظلوم اشاره می کند :

ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا

ترجمه : و آن کس که مظلوم کشته شده ، برای ولیش سلطه و حق قصاص قرار دادیم، اما در قتل اسراف نکند ؛ چرا که او مور حمایت است.

امام صادق (ع) در تفسیراین آیه فرموده است :

مراد از من قتل مظلوما حسین (ع) است (۲)

وقتی در بین یک طایفه ایی اختلافی ایجاد می شود و سپس به نزاع و جنگ می انجامد . ممکن است در این نزاع قومی و قبیله ایی ، فردی از یک طرف در این نزاع و جنگ کشته شود. این حادثه و قتل چند اثر دارد .

۱-اثر طبیعی

پس از کشته شدن یک فرد از یک قبیله ، تعصب قومی و قبیله ای به اوج خود می رسد و به عبارتی رگ گردن افراد آن قبیله ، بلند شده و خون آنان به جوش می آید و آنان را به انتقام وا می دارد. که این حالت در انسان اقضای طبیعی و واکنش عادی محسوب می شود. که ممکن است بعد از گذشت زمان و تغییر شرایط ، این حس انتقام جویی به فراموشی سپرده شود.

۲- اثر وضعی و تکوینی

خداوند تبارک و تعالی در کشته شدن امام حسین (ع) اثر وضعی و تکوینی قرار داده است . وچنین اثری تا تاریخ حیات بشری برقرار است این حس ( شور وحرارت ) هم جاودانه خواهد بود لذا در یک حدیث قدسی نقل شده است:

…..و جعلت حسینا خازن وحیی و اکرمته باشهاده و ختمت له بالسعاده فهو افضل من استشهد ، و ارفع اشهداء درجه و جعلتی کلمه التامه معه و حجتی البالغه عنده ، بعترته اثیب و اعاقب .(۳)

ترجمه :

…. وحسین (علیه السلام ) را گنج بان وحی خویش قرار داده و اورا با شهادت ، کرامت بخشیدم و پایانی بس با سعات برای او مقرر داشتم و اوست برترین شهیدان ، و درجه اش از همه والاتر . کلمه تامه خود را همراه او قرار دادم و حجت رسای خویش را نزد ش نهادم و به وسیله ی خاندان او پاداش و کیفر می دهم.

ومفاد همین حدیث قدسی ، ترجمه حدیث پیامبر گرامی است است که در کشته شدن حسین ( علیه السلام حرارتی در قلوب بندگان مومن خود قرار می دهم .

و در حدیث دیگری از پیامبر اسلام (ص) خطاب به امیر المومنین علی ( علیه ا لسلام ) می فرماید:

…. یا ابا الحسن ان الله جعل قبرک و قبر ولدک بقاعا من البقاع الجنه و عرضات من اعراضها و ان الله عز و جل جعل قلوب نجبا من خلقه و صفوه من عباده و نحن الیکم و یحتمل المذله و الاذی فیکم . فیعمرون قبورکم و یکثرون زیارتها تقربا منه الی الله و موده منه لرسوله اولئک یاعلی المخصوصون بشفاعتی ….(۴)

ترجمه :

یا علی جان ، همانا خدواند در قبر تو و فرزندانت را بقعه هایی بهشتی قرار داد و آنان را از سرزمین بهشت مقرر نمود. پروردگار عزیز و جلیل قلب های بندگان نجیب و منتخب اش را بسوی شما معطوف گرداند. آنان در راه شما هر سختی و ناهمواری را تحمل می کنند و به عمران و آبادی قبور شما می پردازند و به وفور به دیدار شما می شتابند. تا بدین وسیله خود را به خداوند نزدیک کرده ، عشق و محبت رسول او را به دست آورند .

یا علی اینان کسانی اند که در قیامت به شفاعت من اختصاص خواهند یافت. …

مخلص کلام اینکه ، حرارت ابدی که پیامبر گرامی اسلام (ص)در آن حدیث شریف از آن یاد می کند همان ودیعه الهی است که موجب جاودانگی اسلام گردیده است یاد و نام امام حسین ( علیه السلام ) را بر تارک همه زمانها و مکا نها در اقصی نقاط جهان قرار داده است….

 

پاورقی :

۱-مسترک الوسایل ، ج ۱۰ ، ص ۳۱۸

۲- تفسیر فرات کوفی ، ص ۲۴۰،ش ۳۲۴؛ بحار الانوار ،ج ۵۱،ص ۳۰،ش

۳- اصول کافی ، ج ۲ ، ص ۴۷۲، باب ما جاء فی الاثنی عشروالنص علیهم ، حدیث ۲

۴-تهذیب الاحکام، ج ۶ ، ص ۱۰۷ ، حدیث ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی: