صفحه اصلی / مقالات / دین و اندیشه / حجاب و آسیب نفوذ(نویسنده وجیهه اشرفی)

حجاب و آسیب نفوذ(نویسنده وجیهه اشرفی)

پوشش در اسلام یک ارزش محسوب می شود و به آن سفارش شده است. توجه به این ارزش فقط به اسلام اختصاص ندارد بلکه بیش از اسلام در شرایع توحیدی گذشته نیز به آن توجه و اهمیت زیادی شده است. بی تردید انسان چه در عصر نزول قرآن و بعثت حضرت محمد (ص) و در ادامه تا زمان فعلی و چه در اعصار گذشته با پیوری از دین و فرامین الهی می تواند به زندگی متعادل و سلامت جسمی و اجتماعی و معنوی دست یابد برای آن که جهتگیری و هدف ادیان الهی سعاتد جاودان بشر در دنیا و آ[رت است خدایی که هستی بخش و خالق همه موجودات و نیز انسان است به هدف کمال این خلقت دین را برای هدایت بشر ساماندهی نموده است دین در یک سطح فراگیر و کامل مورد اعتماد به همه نیازها و ضرورتها توجه نموده است از این رو عامل رشد و باندگی انسان و رستگاری روحی و حیات حقیقی را به ارمغان می آورد « یا ایه الذین استجیبوا الله و للرسول و اذا دعاکم لما عینیکم …. » خداوند تناسب با دو ویژگی تعقل و اختیار انسان را با فرستان راهنمایان بر اساس هدایت می کند و هرچند پیشرفت علمی و تکنولوژی رشد بیشتری پیدا کند اما شکوفایی و رشد استعدادهای انسانی ، حیات اجتماعی و فردی سالم انسانی و راه درست زندگی فقط در مسیر هدایت دین حاصل خواهد شد.

در مطالعات و پژوهش هایی که دانشمندان در موضوع انسان و تاریخ زندگی داشته اند به اهمیت و عظمت تعالیم دین و هماهنگی آن با فطرت انسان و سلامت مهر تائید گذاشته اند و در خصوص موضوع مورد بحث یعنی پوشش و عفاف و حجاب به آثاری که بیانگر توجه و عمل به آن در اقوام و ملل گذشته بوده است رسیده اند نظیر پایبندی به حجاب و عفاف در مصر و در میان بابلیان و هند و جزیره العرب و پرده نشینی زنان طبقات بالای اجتماع در میان ایرانیان و پوشش زنان مسیحی و … (ویل دورانت، تاریخ تمدن) و تحقیقات وسیعی که در این موضوع در ادیان الهی و غیره صورت گرفته که در این مختصر مجال آن نیست

در قرآن در آیات متعددی مثل آیات سوره اعراف مفسران نکات قابل توجهی را تذکر داده اند در بیان داستان آدم و حوا و وسوسه شیطان قرآن چنین می فرماید:« آنان که خود را برهنه یافتند در صدد پوشاندن خود به وسیله برگ درخت بر آمدند.» (اعراف ، ۲۲) از این آیه فهمیده می شود انسان بدون پوشش احساس شرم داشته و عریان نبود در بهشت اولیه یکی از محاسن انسان است.

پوشش ظاهری نمادی برای یک امر معنوی متناسب با اطاعت انسان در برابر خداست. در ادامه با تاکید قرآن که می فرماید:« و لباس التقوی ذلک خیر » ( اعراف ، ۲۶) پوشش را با تقوی همراه ساخته و اهمیت پوشش در مسیر سعادت و عزت و کرامت انسانی را توجوه می دهد. از این رو باید از هر چیزی که عامل تخریب کرامت انسانی و دوری از اطاعت خداست امتناع ورزید بنابر این خدا انسان را از آن برحذر داشته و در صدد تقویت راه هایی است که عزت انسان را حفظ نماید.

در این رساتا مواجهه مردم با فرامین الهی و دین و پایبندی و پذیرش آن مخالفت هایی هم دیده شده است و این مخالفت ها با مداخله نظامی و جنگ و خونریزی در مواردی با مداخله سیاسی و فکر ی و ابتذال فرهنگی منجر به کم رنگ شدن آداب دین در عرصه زندگی شد.

هنگامی که باورها و ارزش ها و هنجارهای جامعه از دین جدا شد و این آسیب در میان عامه مردم رسوخ کرد پوشش هم به عنوان یک یاز مظاهر فرهنگی از این روند جدا نماند. نقشه های اندلسی و سیاست استعماری فرانسه در الجزایر و سایر ممالک اسلامی مانند افغانستان و … آسیب های جدی وارد ساخت و در ایران اولین حرکت های مرموزانه در زمان ناصر الدین شاه قاجار به منع حجاب به چشم می خورد سپس در زمان رضا پهلوی که در سفرش به ترکیه برهنگی زنان آنجا او را شیفته کرده بود در بازگشت به ایران دستور کشف حجاب را در هفدهم دی ماه ۱۳۱۴ به طور رسمی اعلام نمود. علامان دینی به مابارزه سرسختانه با این خیانت برآمدند نظیر بیدار سازی و مخالفت شیخ محمد گنابادی (بهلول) در قضیه مسجد گوهر شاد و آیت الله بافقی در حرم کریمه اهل بیت(ع) و در ادامه تا عصر انقلاب اسلامی به دست توانای بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در عرصه کنونی رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای حفظه الله با هشدار و توجه دادن به شعارهای هر سال در ابتدای آن به ناتوی فرهنگی و تهاجم فرهنگی پرده از خیانت این دسیسه گران بر می دارد. این خطر نفوذ است و با بصیرت و پیروی و تاکید بر ارزش های مقدس دینی و با هوشیاری با آن ها مقابله کنیم و البته در این عرصه با شناخت جبهه و نقشه دسمن این مبارزه تحقق خواهد یافت. ایشان در سخنرانی خویش به این نکته اشاره کردند که « نفوذ تغییر باورها تغیر سبک زندگی »(فرمایشات رهبر ۴/۹/۱۳۹۰) و این اعتراف دشمن است که هم اکنون با تغییر رویه می توانند اهداف انقلاب اسلامی که همان اهداف اسلام ناب محمدی (ص) را هدف قرار دهند و البته در این جبهه مبارزه سرسختانه باید دنبال شود از این رو به جهاد کبیر معروف شده است.

انشاء الله از طلایه داران و افسران جنگ نرم باشیم.

وجیهه اشرفی استاد حوزه و دانشگاه و عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان سمنان

موراد زیر پیشنهاد میگردد

بررسی مبانی قرآنی حرز در کتاب الصحیفه الرضویه الجامعه

هر اندیشه درستی ضرورت ایمنی در برابر خطرها و آسیب‌های احتمالی را درک می‌کند و …

One comment

  1. تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها
    هستید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *