چهارشنبه - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
صفحه اصلی >> مقالات >> اجتماعی >> چگونه در محیط کار عملکرد بهتری داشته باشیم

چگونه در محیط کار عملکرد بهتری داشته باشیم

بعضی مواقع امکان اینکه در محیط کار باانگیزه و مؤثر عمل کنیم نیست، حتی اگر بسیار تمایل داشته باشید که اینگونه عمل کنید. اگر طرز فکر خود و گونه‌ ای که به کارهای خود می‌ پردازید را تغییر دهید می‌ توانید از این افت کاری خود جلوگیری کنید. اگر به کارهای خود برنامه دهید، بر کار خود متمرکز شوید و به خود بیشتر اهمیت دهید، می ‌توانید در محل کار خود مؤثرتر عمل کنید. اگر کل روز را به یک کار مشغول باشید و نتوانسته باشید آن کار را به پایان برسانید، احساس رضایت به شما دست نمی ‌دهد. کارهای بزرگتر را به چند کار کوچک تقسیم کنید تا با انجام آن‌ ها انگیزه‌ ی بیشتری در کار خود پیدا کنید.

بخش ۱: برنامه‌ ریزی داشته باشید

۱ یک چک‌ لیست درست کنید. با ایجاد یک چک ‌لیست و یا لیستی که برنامه‌ های روزانه ی خود را در آن نوشته باشید، می‌ تواند به شما در کارتان کمک کند. تعداد برنامه‌ هایی که به این لیست اضافه می ‌کنید را محدود نگه‌ دارید تا استرس نداشته باشید. سه تا از مهمترین کارهایی را که باید انجام دهید انتخاب کنید. این کارها باید بسیار مهم و بزرگ باشند، کارهایی که اولویت بیشتری دارند. بقیه‌ ی چک‌ لیست خود را به کارهای کم‌ اهمیت ‌تر اختصاص دهید که بعد از انجام کارهای مهمتر، به آن‌ ها بپردازید.
چک ‌لیست خود را از شب قبل بنویسید و تمرکز خود را فقط به کارهای همان روز معطوف کنید.
در نوشتن چک ‌لیست، ظرافت به خرج دهید، وظایفی را که باید انجام دهید به کارهای کوچکتر تقسیم کنید و حدود زمانی را که هرکدام از آن‌ ها نیاز دارند مشخص کنید.
۲. بدانید چه میزان از زمان خود را هدر داده‌اید. به زمان ‌هایی که می ‌گذرانید و هدر می‌ دهید توجه داشته باشید. فکر می ‌کنید زیاد وقت خود را به فیس ‌بوک و تلگرام اختصاص می ‌دهید؟ و یا با همکاران خود در وقت استراحت، زمان زیادی را به صحبت کردن اختصاص می‌ دهید؟ حساب زمان‌ هایی را که هدر داده‌اید در دست داشته باشید تا بتوانید با مدیریت آن در کار خود مؤثرتر عمل کنید.
۳. پروژه‌ های خود را به چند قسمت تبدیل کنید. اگر کل روز را به یک کار مشغول باشید و نتوانسته باشید آن کار را به پایان برسانید، احساس رضایت به شما دست نمی ‌دهد. کارهای بزرگتر را به چند کار کوچک تقسیم کنید تا با انجام آن‌ ها انگیزه‌ ی بیشتری در کار خود پیدا کنید.
اگر تمام‌ روز روی تعیین بودجه برای شرکت کارکردید، به تمام قدم‌ های کوچکی که برای انجام آن برداشتید فکر کنید. شاید با دارندگان کسب ‌و کار تماس برقرار کردید، صفحه‌ ی گسترده‌ ای درست کردید و حساب کردید کجا پول شرکت هدر رفته است، پس در واقع شما سه کار را انجام داده‌اید.

۴. یک‌ روال روزانه داشته باشید. با داشتن یک ‌روال عادی، به ذهن و بدن خود بگویید که وقت کار فرا رسیده است. این بدین معناست که هر روز را به یک‌ شکل آغاز کنید (مثلاً حرکات کششی انجام دهید، قهوه بنوشید و آهنگ گوش دهید).
اگر هرروز زمانی را برای چک کردن ایمیل ‌هایتان اختصاص داده باشید، دیگر تمام‌ روز را مشغول این کار نخواهید بود.

چگونه در محیط کار عملکرد بهتری داشته باشیم

بخش ۲: بر روی کار خود تمرکز داشته باشید

۱. بر روی کارهایی که می‌ کنید، کنترل داشته باشید. زمانی که به سرکار می‌ رسید، پنج دقیقه لیست کارهایی را که باید در آن روز انجام دهید چک کنید. در مورد اینکه چگونه می‌ خواهید آن کارها را انجام دهید فکر کنید. هر یک ساعت یکبار به خود یادآوری کنید که باید بر روی کار خود تمرکز کافی داشته باشید. پس از گذشت هر ساعت، از خود بپرسید آنچه که انجام داده‌اید مفید بوده یا خیر. و سعی کنید که یک ساعت بعد را مفیدتر عمل کنید. در پایان روز از خود بپرسید که روزتان چگونه بود. مفید بود؟ چه ‌کاری می‌ توانید بکنید تا فردایی موفق‌ تر داشته باشید؟
۲. باید بتوانید کاری که می‌ کنید را به نحو احسن انجام دهید. اگر بتوانید مثل آب خوردن و حرفه‌ ای کار خود را انجام دهید، پس انرژی کمتری را صرف خواهید کرد. اگر کاری را که می‌ کنید بلد باشید، حتماً در کار خود پیشرفت خواهید کرد. گرچه باید مدام خود را به چالش بکشید و کارهای جدید را تجربه کنید و توانایی ‌های خود را افزایش دهید، به پیشرفت شرکت خود کمک کنید و سعی کنید از خستگی و کسالت بیرون آیید.
اگر نمی‌ توانید کاری را انجام دهید بروید و آموزش ببینید؛ چرا که دانش و تخصص مورد نیاز را ندارید.
۳. انگیزه داشته باشید تا بتوانید از به تعویق انداختن کارها جلوگیری کنید. یکی از دلایل بزرگ به تعویق انداختن کاری این است که شما از انجام آن ترس دارید. خود را ملزم به انجام کارها در لحظه کنید. سعی کنید اگر قسمتی از کار را هم که شده، حتی پنج دقیقه از آن را انجام دهید، سپس اگر نتوانستید ادامه دهید کار را متوقف کنید. زمانی که در کاری شروع به پیشرفت کردید، انگیزه‌ ی بیشتری می‌ گیرید و تا آخر به انجام آن کار می‌ پردازید و آن را به پایان می ‌رسانید.
گوشی خود را خاموش‌ کنید یا میز خود را خلوت کنید تا چیزی حواستان را پرت نکند و باعث شود کار خود را به تعویق بیندازید.
کارهای چالش‌ انگیز را پیش از سرو ناهار انجام دهید؛ چرا که آن موقع انگیزه‌ ی بیشتری دارید.
۴. در مورد مسائلی که می‌ توانید کنترل کنید، بیشتر حواستان را جمع کنید. زمان و انرژی خود را صرف کارهایی کنید که می ‌توانید کنترلشان را به دست بگیرید. در مورد آنچه که کنترلش از دست شما خارج است استرس نداشته باشید. اگر در مورد آنچه که همکارتان انجام می ‌دهد و یا آنچه که در دپارتمانی دیگر رخ می‌ دهد استرس داشته باشید، این موضوع تنها وقت شما را تلف خواهد کرد. اگر تنها به آنچه که تحت کنترل شما است فکر کنید، در کار خود قدرتمندتر و مؤثرتر خواهید بود.
۵. به شکل مؤثری کار کنید. اگر می‌ خواهید کارمند مؤثری باشید، باید در ابتدا کارآمد باشید. انجام چند کار به ‌صورت همزمان را متوقف کنید. در آن واحد، تنها بر روی یک کار تمرکز کنید. اگر در یک ‌زمان بخواهید ده کار انجام دهید، هیچکدام از آن‌ ها را به پایان نخواهید رساند.
۶. با همکاران خود همکاری کنید. به‌ صورت گروهی کار کنید تا کارها، هم سریعتر انجام شوند و هم ایده‌ های جدیدتری به وجود آیند. با دیگران کار کردن و در صورت نیاز از آن‌ ها کمک خواستن، به شما کمک می‌ کند که کارآمدتر شوید.

بخش ۳: به خودتان بیشتر اهمیت دهید.

۱. استراحت کنید. اگر به خود استراحت ندهید نمی ‌توانید کارآمد و مؤثر باشید. هر چند ساعت یکبار استراحت کنید. میان وعده‌ای میل کنید، قدمی بزنید یا فکر کنید تا به مغز خود استراحت دهید و بتوانید مؤثرتر عمل کنید.
۲. در یک‌ زمان معین کار را متوقف کنید. هنگامی که کارتان به پایان رسیده است خود را مجبور به توقف و استراحت کنید، تا زمانی که مشغول کار هستید عملکرد بهتری داشته باشید. زمانی را پس از اتمام کار مشخص کنید و استراحت کنید. برای زمان استراحت خود کاری جذاب را برنامه‌ ریزی کنید تا برای استراحت کردن انگیزه داشته باشید. در روال روزانه‌ ی خود برای استراحت، قدم زدن و یا نوشتن وقایع روزمره در دفترچه‌ تان می ‌تواند گزینه‌ ی خوبی باشد.
۳. خود را از استرس آزاد کنید. نکته‌ ی کلیدی برای دوری از استرس، تحت کنترل داشتن برنامه‌ هاست. برای روزهای خود برنامه داشته باشید تا از استرس دور بمانید. سعی کنید بفهمید که دقیقاً در محل کارتان چه چیزی از شما انتظار می‌ رود، ازاین‌ رو می ‌توانید از استرس جلوگیری کنید. پس از اتمام کارتان به فعالیت‌ هایی بپردازید که به شما کمک می ‌کنند از استرس دور بمانید (نظیر مطالعه کردن، به موسیقی گوش دادن، یوگا و یا انجام یک سرگرمی).
منبع مقاله :
https://www.wikihow.com/Be-More-Effective-at-Work

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی: