دوشنبه - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
صفحه اصلی >> سازمان >> تابلوی اعلانات(اطلاعیه ها) >> شیوه نامه حمایت از تولید محتوای دینی در رسانه های محلی

شیوه نامه حمایت از تولید محتوای دینی در رسانه های محلی

امروزه بخش عمده ای از فرهنگ ما و حتی درک ما از واقعیت توسط اطلاعات و تصاویری شکل میگیرد که از طریق رسانه ها دریافت و تحت تاثیر پیام های رسانه ای به ما القاء می شود.

انواع رسانه ها با خلق پیام های رسانه ای بر عقاید و نگرش، افکار، رفتار و اعمال روزانه ما تأثیر گذاشته و ما را مدام در معرض آداب، باورها و ارزش های جدید قرار می دهند و خودآگاه یا نا خودآگاه در فرهنگ و سبک زندگی ما سهیم می شوند.

بدون شک در این کارزار فرهنگی آنانکه از قدرت برتر تکنولوژی رسانه ای برخوردارند، سازندگان، دروازه بانان و پخش کنندگان اصلی پیام ها در سطح جهانی اند. پیام های تولید شده در این سطح منعکس کننده گرایش های مسلطی است که توسط همان قدرت های برتر مورد حمایت قرار می گیرند.

یکی از از راه های مؤثر و کاربردی در عرصه مواجهه فعال با رسانه های غربی، حمایت مادی ومعنوی از تولیدات فاخر و قابل قبول مروج فرهنگ اسلامی – ایرانی در مرحله تولید ، توزیع و مصرف است. این حمایت را می توان براساس شاخص هایی به صورت الگویی درجه بندی کرد و یک طیفی را برای آثار آن در نظر گرفت.

سازمان تبلیغات اسلامی با درک ضرورت فوق و به منظور ترویج فرهنگ اسـلامی- ایرانـی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی رسانه ای درکشور، طرح  «حمایت از تولید محتوای دینی در رسانه های محلی»  را در سال ۱۳۹۶ در دستور کار دارد.

امید آنکه با اجرای این طرح تولید و بازتولید محصولات فرهنگی، در  قالب های فرهنگی و هنری متفاوت فیلم ، انیمیشن و … و تنوع در نحوه دسترسی و استفاده از آن را به صورت کتاب ، لوح فشرده و یا در صفحات وب شاهد باشیم.

 

شناسنامه اجمالی

عنوان طرح: حمایت از تولید محتوای دینی در رسانه های محلی

مخاطبین: کلیه فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی (اعم از تهیه و تولید کننده پیام های رسانه ای یا توزیع کنندگان با مخاطبانی فراگیر)

جغرافیای تحت پوشش: ۲۴ استان کشور

مدت زمان اجرا: شش ماهه دوم سال

شیوه اجرا: جشنواره استانی

مسئول طرح : معاونت امور فرهنگی و تبلیغ؛ اداره کل امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو

مجری: ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها(۲۴ استان)

طراحی و تنظیم : گروه برنامه‌ریزی رسانه و فناوریهای نو

مستندات

۱- دیدگاههای امام راحل (رحمت الله علیه) و انتظارات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) :

امام خمینی(ره): تمام این رسانه ها باید مربی این جامعه باشند. از اول هم اینها که درست شد، برای تربیت درست شد. فرض کنید که برای تربیت درست نکرده اند؛ اما این آلات تربیت است. روزنامه و مجله باید مربی باشد برای آنهایی که روزنامه خوانند. سینما باید مربی باشد برای آنها [یی ] که در سینما وارد می شوند. تئاتر هم همین طور. و تلویزیون و رادیو هم از همه بالاتر. اینها باید یک دارالتبلیغی، یک دستگاه سازنده باشد که به وسیله اینها یک مملکت، افرادش یک افراد امین صالح، یک افراد ملی اسلامی بشود». (صحیفه امام، ج ۹، ص۱۵۵. در جمع کارکنان صدا و سیما)

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی):

به هرحال در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین کار، انفعال است؛ زشت ترین کار، انفعال است؛ خسارت بارترین کار، انفعال است. فرهنگ مهاجم نباید ما را منفعل بکند؛ حداکثر این است که بگوییم خیلی خب، ما در مقابل این نمی توانیم یک حرکتی انجام بدهیم، امّا منفعل هم نمی شویم. منفعل شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ۱۹ آذر ۱۳۹۲)

۲- مأموریتهای سازمان و اسناد بالادستی :

– فراهم کردن شرایط و زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌ افراد و گروه‌های تأثیرگذار فرهنگی و هنری و ارائه تسهیلات و امکانات لازم برای عرضه آثار آنان در راستای گسترش تبلیغات اسلامی. (بند هفتم وظایف در اساسنامه سازمان)

– کمک و همکاری با سازمان‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی، به منظور گسترش و تداوم تبلیغات اسلامی در آن‌ها. (بند هشتم وظایف در اساسنامه سازمان)

– توجه ویژه به ارتقای کیفیت ( عُمق بخشی ) و اثرگذاری و جذب مخاطب در تولیدات فرهنگی ، هنری ، تبلیغی و رسانه ای (بند ۴ سیاست های کلان سند فرادستگاهی)

– استفاده گسترده از روش های نو و فناوری های برتر در دو عرصه تولید و عرضه فرآورده‏هاى فرهنگى و هنرى ( جذابیت بخشی ) (بند ۱۴ سیاست های کلان سند فرادستگاهی)

– تقویت پیوند های عاطفی وفکری وهماهنگی های عملی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(شاعر ، نویسنده، فیلم ساز و…) (بند۱۲-۶-راهبردهای سند فرادستگاهی)

– ارتباط موثر وهدف مند بین بخش تئوریک فرهنگ( مبادی) با تولید گران مظاهر فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب (بند۱۳-۶-راهبردهای سند فرادستگاهی)

اهــداف

هدف اصلی: حمایت از تهیه و انتشار پیام های رسانه ای با رویکرد دینی جهت ارتقاء سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی

اهداف کمی:

۱- برگزاری یک جشنواره استانی جهت تقدیر از تولید و توزیع کنندگان پیام های رسانه ای با رویکرد دینی

اهداف کیفی :

۱-  حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری رسانه ای

۲- جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی ‌در حوزه رسانه‌های محلی

  1. ایجاد محیطی برای ارتباط و هم‌افزایی بین تولیدکنندگان محتوای رسانه های محلی در قالب جشنواره استانی

۴- آشنا کردن شهروندان استانها  با آخرین دستاوردهای استانی در حوزه رسانه‌های محلی

۵- مقابله هوشمند و مبتکرانه با تهاجم رسانه ای جبهه معارض نظام اسلامی

انواع تولید و توزیع کنندگان محتوا

۱- تولید  و توزیع کننده  محتوا و فعال شبکه  های اجتماعی استانی و محلی

۲- تولید و توزیع کننده  محتوا در وب سایت های و نشریات خبری تحلیلی استانی و محلی

۳- تولید کننده  محتوا ی بازی و انیمیشن

تولید کننده انیمیشن دو بعدی رایانه ای، انیمیشن  فلش، طراح بازی  های تلفن  همراه ، طراح بازی  های انلاین

تولید کننده بازی های ساده( نرم افزار،تحت وب، تلفن همراه)

۳- تولید کننده  محتوا در  قالب های هنری

تولید کننده صوت و ویدئو شامل:

کلیپ ساز صوتی، کلیپ ساز ویدئویی، مستند ساز

گرافیست شامل:اینفوگرافیست، طراح لوگو، طراح کمیک استریپ، کاریکاتوریست ، عکاس

مراحل برنامه و زمانبندی اجرایی

۱- بررسی شیوه نامه در جلسه کارگروه تولید محتوای رسانه ای با رویکرد دینی

۱-۱- تصویب جزییات اجرایی طرح، تامین اعتبار و تعیین بازه زمانی اجرای طرح

۱-۲- تعیین موضوعات و قالب های مورد حمایت طرح به فراخور وضعیت و شرایط استان

۲- انجام مقدمات اجرایی، اطلاع‌رسانی و فراخوان جشنواره

۳- جمع آوری آثار، ارزیابی اولیه و داوری نهایی

۵- اجرای جشنواره و تقدیر از برگزیدگان

موضوعات مورد نظر و مرتبط با اهداف سازمان

۱- ارتقاء سرمایه اجتماعی

۲- سبک زندگی اسلامی و ایرانی

۳- آسیب های اجتماعی ویژه(طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی، مشکلات مناطق آسیب پذیر- بیکاری)

۴- خانواده و اوقات فراغت

۶- تبلیغ اخلاق و معارف دینی

۷- ارتقاء سطح سواد رسانه ای

نکات قابل توجه

۱- گزارش نهایی طرح در پایان سال و مطابق فرمهای گزارش که متعاقباً ارسال می شود تنظیم و ارائه گردد.

۲- در راستای حمایت از تولید کنندگان می توان علاوه بر دریافت آثار تولیدی در قالب فراخوان، موضوعاتی و محورهایی نیز در قالب سفارش کار انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی: