صفحه اصلی / گوناگون / مناسبت ها / ترویج فرهنگ مطالعه

ترویج فرهنگ مطالعه

کتاب، دریچه اى است به سوى جهان شگفت انگیز علم و معرفت و مطالعه، راهى است بسیارساده و علمى براى پرورش استعدادهاى خدادادى انسان و آموزش علوم وفنونى که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایى کند.
اگر بتوانیم مطالعه را در انسان به صورت عادى درآوریم دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهى سخت نخوهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتى خواهد توانست از راه مطالعه، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستى رشد و تعالى بخشد.
زنده بودن و پویایى، نیاز به تغذیه خوب و کافى دارد. غذاى فرهنگ هر جامعه نیز کتاب است که بدون آن، فرهنگ جامعه به نوعى دچار پژمردگى و نابارورى خواهد شد. ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانى، نمایانگر رشد ملى هر کشورى است که متاسفانه میزان مطالعه در کشور ما در سطح پایینى قرار دارد و به کتاب آن طور که باید توجه نمى شود.
دولت در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه، مهم ترین نقش را برعهده دارد و باید در این مورد سرمایه گذارى کند و تمامى قشرهاى جامعه را به سوى کسب اطلاعات مفید و سازنده سوق دهد.
براى افرایش جمعیت کتابخوان وبالا بردن اشتیاق مردم به خرید یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه، لازم است مجریان و دست اندرکاران نشر کتاب اعم از نویسنده، ناشر و متجرم ومراکز توزیع و فروش کتاب با یکدیگر همکارى تنگاتنگ داشته باشند تا بتوان در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانى به نتایج مطلوب رسید.
به تجربه ثابت شده است که کودکان از درجه هوشى بیشترى براى یادگیرى مطالب آموزنده و مفید برخوردارند و در ایام جوانى نیز علاقه به دانستن در آنان شکوفا مى شود، پس بهترین راه براى توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه سرمایه گذارى بر روى کودکان و نسل جوان است.
با ریشه یابى دقیق وایجاد انگیزه در نویسنده و خواننده، به خصوص قشر جوان و نوجوان، مى توان ناهماهنگى میان فرهنگ ومطالعه را با همت مسوولین و غیرت مخاطبان را از بین برد یا دست کم این فاصله را کم کرد.
هم اکنون قشر دانش آموز با برنامه اى از قبل تعیین شده و گرایش به سمت کتاب هاى درسى، هیچ گونه مسوولیتى در قبال اداى دین به فرهنگ ملى ایران ندارد و این مشکل به عدم آشنایى و آموزش فرهنگ مطالعه برمى گردد.
مى توان با یک برنامه دقیق و با استفاده از نیروى انسانى و با برگزارى مسابقاتى مانند کتابخوانى، مقاله نویسى و معاوضه کتاب مى توان انگیزه بهتر خواندن و همچنین آشنایى با فرهنگ مطالعه را گسترش داد.
همچنین با پرداخت یارانه، پخش آگاهى هاى تبلیغاتى در زمینه کتاب و توزیع همراه و جیبى میان دانش آموزان و دانشجویان کار مهمى صورت مى گیرد.
مطالعه منجر به رشد شخصى مى شود وقتى مطالعه مى کنیم همیشه درگیر رابطه اى دو طرفى بین کار و آگاهى هاى خود هستیم. در اینف رآیند ما درگیر عمل شناسایى خود هستیم. مطالعه براى فهمیدن، فرآیند بى پایانى براى انسان محسوب مى شود. آهسته، ولى گاهى اوقات سریع و اساسى. علمى که از طریق خواندن و فهمیدن حاصل مى شود علم متعلق به خود ماست.
خوانندگان کتاب با پیوند دادن زندگى خود با معانى کلماتى که مى خوانند، مفاهیم جدیدى مى سازند هر یک از ما معنى و تصور تازه اى به فرنگ لغات که مورد استفاده نویسنده قرار گرفته است مى افزاییم.
خواندن فقط گرفتن اطلاعات از صفحه کتاب و آنچه نویسنده در آن نگاشته است، نیست؛ بلکه خوانندگان همان طور که همراه با نویسنده پیش میروند به خودسازى شخصیت خویش نیز مى پردازند.
ما در عصرى زندگى مى کنیم که عصر فرهنگ ماهواره ها نامیده مى شود. ما از تهاجم اطلاعات رنج مى بریم و زیر فشار بمباران اطلاعاتى رسانه هاى گروهى بیگانه قرار داریم.
به دلیل همین بمباران هاى اطلاعاتى، ما در دریایى از اطلاعات نامناسب غرق شده ایم به گونه اى که حتى قادر به برخوردارى از اطلاعات مناسب نیستیم. به عبارت دیگر، مشکل انسان امروز، نبود اطلاعات نیست، بلکه دستیابى به اطلاعات مناسب، معماى زندگى انسان هاست و اینک جامعه بشرى بیش از هر زمان دیگر به مجموعه اى مطمئن از معرفت نیاز دارد تا با اطمینا از آن بهره مند شود. این مجموعه مطمئن چیزى جزء کتابخانه نیست و کتابخانه هاى عمومى در اساسى ترین و اصلى ترین مسوولیت اجتماعى شان که اشاعه فرهنگ کتابخوانى است، هیچ رقیبى ندارد.

عوامل موثر براى ایجاد انگیزه در مورد مطالعه

خانواده: خانواده نخستین دنیایى است که کودک به آن وارد مى شود. کودکى که در محیط فرهنگى و مملو از کتاب رشد کند، در آینده کابخوان و اهل کتاب خواهد شد.
تحصیلات: براساس تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که افراد با تحصیلات بالا بیشتر از سایرین از وسایل ارتباط جمعى مانند روزنامه، مجله، کتاب و … استفاده مى کنند.
وسایل ارتباط جمعى: روزنامه، مجله، کتاب، صدا و سیما و غیره در شکل گیرى عقاید اجتماعى افراد نقش تعین کننده دارند. مسوولان مربوطه باید در برنامه ریزى هاى خود به این مساله مهم توجه کافى داشته باشند و از این ابزار براى تشویق مردم به مطالعه استفاده کنند.
کتابخانه: ایجاد کتابخانه در مدارس، دانشگاه ها و اماکن عمومى مانند پارک ها، سینماها، سالن هاى راه آهن، فرودگاه و… مى تواند مردم، به ویژه نسل جوان را به سمت مطالعه و یادگیرى سوق دهد.
همچنین برگزارى مسابقات کتابخوانى و خلاصه نویسى در مدارس و ادارات، برگزارى جشنواره ها و نمایشگاه هاى کتاب، استفاده از یک نظام پستى کارآمد، توزیع کتاب هاى خوب و ارزان قیمت و اهداء کتاب به دانش آموزان ممتاز نیز در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانى نقش بسزایى دارند.
با ریشه یابى موانع و مشکلات در راه فرهنگ کتابخوانى به عواملى برخورد مى کنیم که آن ها را مى توان این گونه دسته بندى کرد:

مشکل گرانى کاغذ و ملزومات چاپ کتاب
فقدان مرکزى مناسب براى توزیع کتاب در بازار و میان علاقه مندان کتاب
ناهماهنگى در پرداخت دستمزد توزیع کنندگان کتاب
نبود یک شرکت تعاونى فعال براى ناشران و تولیدکنندگان کتاب
نظارت نداشت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بر قیمت گذارى کتاب از سوى ناشران نبودن فروشگاه کتاب در مدارس

امید است خوانندگان عزیز بعد از خواندن این مطلب، روش هاى بهترى در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانى بیابند.

موراد زیر پیشنهاد میگردد

صلح، مناسب ترین راهبرد امام مجتبی (ع) برای حفظ ماندگاری دین(۲)

بخش دوم: استراتژی امام مجتبی(ع) حفظ و نگهداری دین آن چه که برای امام مجتبی(ع) …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *