مطالعه صحیح

مطالعه ی ثمربخش متاثر از دو عامل اول علاقه نسبت به مطالب خواندنی و عامل دوم کاربرد ماهرانه فنون و مهارت های مطالعه، علاقه نسبت به مطالب خواندنی سبب می شود که شخص بیش تر مطالعه کند و مطالعه بیش تر توام با کاربرد فنون و مهارت ها، مطالعه را آسان تر سریع تر و لذت بخش تر می سازد.

اصول مطالعه و فراگیری بهتر

برای بهبود و افزایش توان یادگیری باید اصول زیر را با دقت اجرا کنید، زیرا تنها با رعایت این اصول است که می توانید بهتر بیاموزید و از وقت حداکثر استفاده را ببرید.

۱- اصول قبل از شروع مطالعه

تعیین هدف: شما باید قبل از مطالعه برای خودتان هدفی مشخص کنید، به این معنی که این درس را به چه منظوری می خواهید مطالعه کنید؟ آیا فقط نکته های اصلی درس را می خواهید یا قصد دارید همه ی مطالب کتاب را حفظ کنید یا بفهمید. این سوالات در روند مطالعه شما از جهت کمیت و کیفیت موثر خواهد بود.
تعیین مدت زمان مطالعه: بعد از تعیین هدف باید معلوم کنید که چه مقدار زمان می خواهید صرف مطالعه کنید و این که چه حجمی از کتاب را می خواهید بخوانید.
انتخاب محیط مناسب: یکی از مهم ترین عوامل یادگیری تمرکز حواس است. بنابراین شما باید در محیطی مطالعه کنید که عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز به حداقل برسد.

۲- اصول هنگام مطالعه

*مطالعه ی فعالانه داشته باشید. شما می توانید با خلاصه برداری، حل تمرین، علامت گذاری و گزینش نکته های مهم مطالعه خودتان را فعال کنید. عادت پرسیدن را در حین مطالعه درخود تقویت کنید.
*جدیت داشته باشید. وقتی تصمیم می گیرید. فوراً شروع کنید و اجازه ندهید افکار مزاحم مانع شما شود. سعی کنید با روش های گفته شده در مهارت تمرکز حواس، تمرکز خود را افزایش داده و از دقت خود نهایت استفاده را ببرید.
*به خودتان استراحت بدهید. برای داشتن یک مطالعه مفید و به منظور درک بهتر مطالب باید پس از حدود چهل و پنج دقیقه مطالعه به خود استراحت کوتاهی (ده الی پانزده دقیقه) بدهید.
*از روش صحیح مطالعه استفاده کنید، برای اینکه مطالعه موثر داشته باشید باید با روش های استاندارد مطالعه آشنا شوید. روش «PQ 4R» یا پس ختام می تواند برای شما بسیار موثر باشد که در ادامه مطالب به بیان این روش پرداخته می شود.

زمان های مرور

۱- یک روز بعد که فراموشی را تا یک هفته به تأخیر می اندازد.
۲- یک هفته بعد که فراموشی را تا یک ماه به تأخیر می اندازد.
۳- یک ماه بعد که فراموشی را تا یک چهار ماه به تأخیر می اندازد.
۴- چهار ماه بعد که فراموشی را تا یک سال به تأخیر می اندازد.

۳- اصول بعد از مطالعه

پس از اینکه مطالعه شما به پایان رسید نباید تصور کنید که کارتان تمام شده و مطالبی را که مطالعه کرده اید دیگر از یادتان نمی رود. بلکه مهمترین بخش تکرار و مرور مطالب مطالعه شده است. در واقع شما با مطالعه موثر مطالب را خلاصه نویسی و دسته بندی کرده اید تا در مواقع مختلف از جمله امتحان و آزمون بتوانید با مرور مطالب به حافظه خود در به یاد سپردن مطالب کمک کنید، بنابراین باید با مرور و تکرار مطالب، ضریب ماندگاری مطالب آموخته شده را در ذهن خویش افزایش دهید. البته مباحثه با دوستان و همچنین درس دادن به جمعی از دانش آموزان نیز یک راه مفید برای درک بهتر مطالب و تثبیت یادگیری و رفع اشکالات درسی است.

روش صحیح مطالعه

مطالعه یک فن و مهارت است و یک دانش آموز ماهر باید روش درست مطالعه را بداند تا بتواند بهتر یاد بگیرد، بهتر امتحان بدهد و از عملکرد خویش احساس خوبی داشته باشد. متخصصان روش های مختلفی را برای مطالعه موثر عنوان کرده اند که یکی از بهترین و موثرترین روش های مطالعه، روش PQ 4R»است که در زبان فارسی «پس ختام» نام گرفته و شامل شش مرحله است.
۱- پیش خوانی
در مرحله ی پیش خوانی فقط به دنبال به دست آوردن مفاهیم کلی و موضوع های اصلی فصل باشید، پس بهتراست تیترهای اصلی و فرعی را مطالعه کنید. زیرا هدف های اصلی هر فصل را می توان در این تیترها پیدا کرد.
بسیاری از نکات کلیدی و اصلی هر پاراگراف را می توان در لغات Bold یا کلمات italic پیدا کرد. مرحله پیش خوانی به شما کمک می کند که علاوه بر یک آشنایی مقدمانی با موضوع فصل، برای ورود به مرحله بعدی یعنی سوال کردن آماده شوید.
۲- سوال کردن
بعد از پشت سرگذاشتن مرحله ی پیش خوانی و آشنایی کلی با مطالب فصل سعی کنید در رابطه با موضوع مطالعه سوال هایی طرح کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که عناوین سرفصل ها و تیترهای اصلی را به سوال تبدیل کنید. بهتراست سوالات شما تا حد امکان ساده و متناسب با برداشت سطحی شما در حین پیش خوانی باشند. سوالات را حتماً یادداشت کنید تا در مراحل بعدی بتوانیم پاسخ آنها را بدست آورید.
۳- خواندن
هدف از مرحله ی خواندن فقط فهمیدن و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشت ها است. یعنی خلاصه نویسی، یادگیری و به خاطر سپردن مطالب باید از روی خلاصه نویسی ها و در زمان های مرور صورت گیرد.
در این مرحله مطالب فصل را با دقت و به طور کامل مطالعه و سعی کنید به سوالاتی که قبلاً طرح کرده اید جواب بدهید. در این مرحله باید بعد از مطالعه و تفکر در مورد موضوع هر بخش خلاصه برداری را فراموش نکنید.
۴- تفکر
سعی کنید در هنگام خواندن در مورد مطالب و مثال ها فکرکنید، از مطالب تصویر سازی ذهنی داشته باشید و بین آنچه که از قبل در مورد این مطالب می دانستید و آنچه می خوانید ارتباط برقرار کنید.
۵- از حفظ گفتن
پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل یعنی خواندن و تفکر سعی کنید مطالب مهم آن را برای خودتان بازگو کنید و به سوالاتی که قبلاً طرح کردید به زبان خودتان پاسخ بدهید. بهتر است دراین مرحله به جای استفاده از جملات کتاب از جملات ساخته ی خودتان استفاده کنید. از حفظ گفتن به شما کمک می کند که بخش هایی را که خوب یاد نگرفته اید تشخیص بدهید و آنها را دوباره بخوانید.
۶- مرور کردن
بهترین راه مرور کردن است که از خلاصه های خودتان استفاده کنید و سعی کنید سوالات هر فصل را ( چه آنهایی که خودتان طرح کرده اید چه آنهایی را که کتاب طرح کرده است) بدون مراجعه به مطالب متن درس پاسخ دهید. بخش هایی را که نمی توانید به سوالات آنها جواب بدهید. از نو بخوانید با این که با مراجعه به خلاصه هایتان دوباره آنها را مرورکنید. مهم ترین قسمت مطالعه که سبب ثبت اطلاعات در لایه های زیرین ذهن می شود و جلو فراموشی را می گیرد مرور کردن است.
منبع: نشریه ۷ روز زندگی، شماره ۱۱۷

موراد زیر پیشنهاد میگردد

صلح، مناسب ترین راهبرد امام مجتبی (ع) برای حفظ ماندگاری دین(۲)

بخش دوم: استراتژی امام مجتبی(ع) حفظ و نگهداری دین آن چه که برای امام مجتبی(ع) …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *